boktokspladder

torsdag, maj 12, 2005

Idag

... är den första dagen i mitt nya bloggliv! :D

Eller något sådant. Jag har länge funderat på att göra en boksida, men aldrig kommit till skott, mest beroende på att möjligheterna till något slags arkiv kändes oöverkomligt svårt. På senare tid har jag lekt med tanken på att helt enkelt använda ett bloggverktyg, och slutligen, efter mycket velande - det här med blogg har känts lite "scary" eftersom "alla" tycks ha sådana starka åsikter om vad en blogg är för något! - så har jag bestämt mig för att slå till

Et voila!

Layouten är ju hur tråkig som helst, och inte har jag fått alla funktioner klar för mig ännu, men min förhoppning är blogginitierade vänner ska kunna hjälpa mig med detta så småningom. Måste bara fundera på hur jag vill ha sidan först... och jag ville inte vänta med att "slänga upp" sidan tills jag hade layouten klar för mig! För när jag väl har bestämt mig för något så vill jag göra det pronto, helst igår. Och då får faktiskt designen ge sig till tåls!

Om Boktokspladder:

Jag älskar att läsa. Jag älskar att skriva. Och jag älskar att diskutera litteratur. Och det är vad jag tänker göra här! Främst blir det väl boktyckande (jag undviker nogsamt ordet "recensioner", då det låter alldeles för pretentiöst och bara ger mig prestationsångest). Jag kommer inte att skriva om varendaste liten bok jag läser, för då får jag inte göra annat - jag har alltid ett par, tre böcker på gång!

Istället kommer jag att skriva om de böcker som på något vis berör mig, som gör mig arg, ledsen, glad, kåt (hm... kanske inte, ändå!), etc. Och emellanåt om någon bok som är så usel, att det är på sin plats att utfärda en allmän varning! Men jag kommer att pladdra om annat som rör böcker också; Nobelpriset i litteratur, uppblåsta författaregon, intressanta artiklar, etc. Ja vi får se, jag har inte spikat formerna ännu.Detta om detta, må boktokpladdret ta sin början...

---
Läser just nu:

The Subtle Knife av Philip Pullman (omläsning)
Sugar av Michel Faber
Tjuvarnas herre av Cornelia Funke

3 Comments:

  • Det ska bli intressant att läsa ditt bokpladder, liksom det är att läsa det andra du skriver.

    Åsa, e-post: zyrenna@zyrenna.com, Blogg: http://zyrenna.webblogg.se/bokblogg/

    By Anonymous Anonym, at 12 maj, 2005  

  • Äntligen!!! ;o)

    Jag ser fram emot intressant läsning om läsande. *vinkar glatt*

    By Anonymous Anonym, at 12 maj, 2005  

  • Spännande!

    By Anonymous Anonym, at 13 maj, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home