boktokspladder

torsdag, maj 26, 2005

Fem frågor

Har fått ett uppdrag av Siv, som jag förstås måste svara på:

1) Total number of books owned?

Keinen Anung! Hela lägenheten kryllar av böcker! Jag vågar faktiskt inte räkna dem...

2) The last book I bought?

Det var ett bra tag sedan - jo faktiskt! - måste fundera lite. Det var nog de där två superbilliga reaböckerna jag köpte i Göteborg, när jag var där i april. Nämligen Lisbeths Larssons Sanning och konsekvens. Marika Stiernstedt, Ludvig Nordström och de biografiska berättelserna, och antologin Rummet vidgas. Kvinnor på väg ut i offentligheten ca 1880-1940 (red. Österberg och Carlsson Wetterberg). Just det, dessutom köpte jag, vid samma tillfälle Alexander McCall Smiths The No 1 Ladies Detective Agency, jag kommer ihåg hur jag satt på en uteservering på Avenyn och drack pilsner och skrattade förnöjt åt den underbara Mma Precious. Det var en underbar kväll (trots svår nackvärk).

3) The last book I read?

The Amber Spyglass av Philip Pullman, del tre i His Dark Materials-trilogin. Som jag ska försöka skriva ihop något om här - any day now!

4) Five books that mean a lot to me? (AKA books I've read more than 3 times)

Herregud, bara fem?! Det är som att man skulle ha frågat Iselda Marcos, eller vad hon nu hette, vilka fem par skor som betydde mest för henne! :)
Men OK då:
Sagan om ringen-trilogin
Harry Potter-böckerna
The Watch-serien i Terry Pratchetts Discworld-böcker
Diana Gabaldis böcker om Jamie och Claire (Outlander m.fl. Speciellt Outlander, som är min favorit)
En vampyrs bekännelse av Anne Rice

Wuthering Heights av Emily Bronte

OK, det blev visst sex böcker... men jag har aldrig påstått att jag skulle vara slängd i matte! :D

5) Tag 5 people and have them fill this out on their LJs:
Jag läser inte så värst många boksidor, så jag uppmanar dem som läser här att svara i Kommentarer.

1 Comments:

  • Fyllde i den på min boksida för några dagar sedan. Länkar förresten till din bokblogg därifrån. :)

    By Anonymous Anonym, at 27 maj, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home