boktokspladder

måndag, mars 20, 2006

Döden är en schlager av Ann-Christine Bärnsten

Inom loppet av ett dygn mördas två schlagerartister i Stockholm. Båda har ett fått korts inristat i pannan och polisen misstänker en seriemördare. Eftersom båda offren var homosexuella tror sig utredarna ha gärningsmannaprofilen klar för sig. Men när ytterligare ett mord begås rubbas bilden och snart sprider sig paniken. Dessutom närmar sig Eurovision Song Contest, som ska gå av stapeln i Globen. Kan polisen garantera deltagarnas säkerhet eller kommer fler fasansfulla dåd att begås - mitt framför ögonen på miljontals tv-tittare världen över?

Vilken smörja!!

Jag köpte den här boken för att det lät så spännande med mord i schlagermiljö - kanske var det något freudianskt över det hela med tanke på de senaste veckornas Schpektakel-hysteri? Men ack så besviken jag blev! Uselt skriven, fylld av klyschor, schablonmässiga karaktärer och en dåligt underbyggd historia. Men mest av allt retade jag mig på den kvinnliga polisen; hon måste förstås vara smal, vacker och välklädd, åsså är hon visst intelligent också någonstans under allt det där. Med en dåres envishet trummar författaren fram hur attraktiv denna kvinna är genom ingående beskrivningar av hennes klädsel (inte vid något tillfälle beskrivs de manliga polisernas kläder) och kropp, och hur männen dras till henne (halva utredningsgruppen hon är medlem i tycks kär i henne).

Om Bärnsten hade försökt göra en poäng av detta - kvinna i en mansdominerad värld, den manliga blicken, att bli sedd som kön - hade jag inte sagt något. Men naturligtvis stöter hon inte på några som helst sådana problem. För hon är ju så intelligent... också. Det enda förmildrande jag kan säga om henne är att hon uppvisar imponerande handlingskraft i ett par situationer.

Det värsta är att jag ändå läste ut eländet! *asg* Ibland är det här boktoket inte riktigt klokt!

Som tur är hade jag läsglädjemedicin att tillgå efter att jag lagt undan skräpet. Hela fyra böcker är jag engagerad i:

Linda - som i Lindamordet av Leif GW Persson. Åh! tycker så mycket om hans böcker!
Upptäckten av Kerstin Thorvall. Deprimerande men viktigt om åldrande.
Dr Tatianas råd om sex och samlevnad för hela skapelsen av Olivia Judson. Som jag fick av älskade vännen Shw i födelsedagspresent, och som redan (jag har just påbörjat den) har fått mig att skratta högt - och gudarna ska veta att jag behöver skratta!
... vilket även Utsikt från ett staffli av Slas får mig att göra.

En utmärkt blandning, if you ask me.
Vad läser ni just nu?

13 Comments:

  • Haha! Ja, visst var det upplagt för en hit! Schlager + mord! Kunde inte bli bättre men hej vad dåligt det var.

    Helenas funderingar (http://helenasfunderingar.blogspot.com/) läser också boken just nu!

    By Blogger Petra, at 20 mars, 2006  

  • Ska svara på frågan också!
    Jag har börjat på Främmande fågel av Anna Jansson. Har läst 20-30 sidor och det verkar lovande.

    By Blogger Petra, at 20 mars, 2006  

  • Nu har även jag varnat Helena :) Anna Jansson, hmm, jag vet att jag har läst en bok av henne, men just nu kommer jag inte på titeln. Den var rätt bra, om än ingen höjdare. Eh... vad jag vill minnas. ;)

    By Blogger carra, at 20 mars, 2006  

  • Bwahaha. Redan när Döden är en schlager kom blev jag varnad. Puh. Tur att jag lyssnade på varningarna. Men tack för ännu en varning, förresten.

    By Blogger Hieronymus, at 21 mars, 2006  

  • Försöker febrilt fundera över vad jag egentligen läser när jag inte läser och upptäcker till min stora förskräckelse att jag drabbats av doktorandsjukan - så många böcker, så lite tid.
    Inser att jag nog läst mest genusteori och frökataloger på sista tiden, blommor och bi liksom ...

    By Anonymous Anonym, at 21 mars, 2006  

  • Åh, den där Dr Tatiana-boken verkar jättekul. Vill ha!

    Jag läser "Doppler" av Erlend Loe. Har bara hunnit ett par sidor än så länge.

    By Anonymous Anonym, at 21 mars, 2006  

  • Hieronymus: Ja tur du slapp eländet. :) Jag fattar fortfarande inte varför jag trots allt läste ut den - fast jag är urbota nyfiken, det får väl medges.

    Inrid: Blommor och bin!! *fniss* Menar du att DU har läst frökataloger?? Lika oväntat som att jag uppoffrade mig på en bit chokladtårta igår ;)

    Marika: Den är jätterolig - rekommenderas! Loe har jag fortfarande inte stiftat bekantskap med. Hoppas göra det vad det lider. Det är många som har rekommenderat honom.

    By Blogger carra, at 22 mars, 2006  

  • Carra: Du är inte ensam! Jag läste också ut eländet!

    By Blogger Petra, at 22 mars, 2006  

  • Det är skönt att vara i gott sällskap, Petra! :)

    By Blogger carra, at 25 mars, 2006  

  • Tack för tipset, då vet jag att jag inte behöverödsla energi på de boken.
    Jag läser Jonathan Safran Foer´s bok "Extremt högt och otroligt nära" just nu. Den är knäpp, smart och rilig so far!

    By Blogger Cissi, at 04 april, 2006  

  • Frk Bokmal: Skönt att vi hann avråda dig :) Foers bok har jag aldrig hört talas om. Få se om och isåfall vad du skriver om den.

    By Blogger carra, at 05 april, 2006  

  • Nu har jag läst ut Foers bok, kan starkt rekommenderas. Läs mer på min sida, om du är nyfiken. Trevlig helg!

    By Blogger Cissi, at 07 april, 2006  

  • Barskrapad - konsten att hanka sig fram
    av Barbara Ehrenreich.Tyckte det skulle
    passa bra då jag just blivit arbetslös:).

    By Anonymous Anonym, at 29 september, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home