boktokspladder

måndag, mars 06, 2006

With No One as Witness av Elizabeth George

When the Metropolitan Police fails to realize a serial killer is at work, London ignites over the fact that the killer's victims are young black and mixed race boys. Institutionalised racism is claimed by the community's activists and tabloids alike.
Acting Superintendent Thomas Lynley is given the case, and finds himself thwarted by office politics as he tries to have Barbara Havers reinstated, and to keep control of events surrounding the murders. Soon, his Scotland Yard task force is handling an epidemic of killings and a looming tragedy.


Läslusten har som sagt varit väldigt låg de senaste månaderna. Vilket får ett boktok att sloka som vissnad potatisblast. Glädjen var därför desto större när jag ramlade över Elizabeth Georges senaste roman, With No One as Witness, i pocketutgåva; för mig är varje ny George en läsarfest! Började läsa den i princip samma sekund som jag klev ut ur bokhandeln... och på den vägen var det. :)

Min kärlek till Georges romaner till trots, så måste jag tillstå att de senaste två, tre har gjort mig om inte direkt besviken, så... i alla fall frustrerad och aningens irriterad.
Ge kvinnan en lektör, som vågar använda den stora ordslaktarkniven, for God's sake!
Liksom.
Historierna i sig har varit goda, om än inte riktigt i samma klass som t.ex. Playing for the Ashes (Aska och ära, min favorit) och A Great Deliverance (Pappas lilla flicka, den absolut sorgligaste av Georges alla romaner hittills, if you ask me). Men böckerna har varit alldeles för långa, pratiga och fulla av ovidkommande sidspår och detaljer. Så till den grad att historierna i allmänhet och människoskildringarna (Georges adelsmärke, i mitt tycke) i synnerhet nästan har tappats bort.

Det fanns alltså en viss anledning till oro, med andra ord. But alas! Här är Elizabeth George tillbaka i gammal, god stil.

Det är en stark, gripande historia om en seriemördare, som skildras med respekt och så nära en förståelse man kan komma, trots de ohyggliga dåd h*n utför och det vansinne som rider hennom. Möjligtvis kunde den del där vi får följa hennoms tankar och känslor ha skurits ned lite, men OK, jag kan köpa den som den är. Även med reservationen att det är oerhört vanskligt att skildra en människas inre sinnesförvirring.

Styrkan i romanen ligger annars i skildringen av det politiska spelet kring mordutredningen och de poliser som drabbas av det. Utan att ha minsta inblick i hur strukturerna inom Scotland Yard ser ut (dock med viss inblick i min egen organisation...) så kändes den trovärdig. Winston Nkata får större utrymme här än i tidigare romaner, och han genomgår en intressant utveckling. Plötsligt känns han lika intressant som "gamla" favoriter som Havers, Lynley himself och Taymullah Azhar med dotter (Barbaras grannar). Hoppas han får lika mycket utrymme i framtiden.

Nu hade jag ju på nätet råkat snava över den tragiska händelse, som tydligen upprört stora delar av Georges fans (så är det när man är nätnörd!), men den förstörde inte läsupplevelsen. Jag tror faktiskt att jag skulle ha anat vad som komma skulle ändå. Det hela byggs upp med stor känsla för drama, och sedan kommer den oväntade, fullständigt hjärtekrossande lilla "twisten"... snyggt gjort, men ååååh! så sorgligt! Jag är ju som ett enda gråtsåll just nu, så jag grät mig förstås igenom större delen av slutet av romanen.

Usch, vilken tradig och osammanhängande "recension" det här blev! :( Jag har så svårt med orden just nu, inte bara att läsa dem, då...
Men för att sammanfatta:
Jag tyckte mycket om den här romanen! Det är inte Georges bästa, men den ligger definitivt i toppen av hennes produktion. (Ja, jag har läst dem alla.) Min läsning färgades delvis av min egen hjärtesorg (kanske därför det är så svårt att skriva något vettigt om den), men det behöver inte nödvändigtvis vara av ondo... eh, tror jag. ;) Hur som helst, så är jag ju ingen recensent, utan här babblar jag om böcker utifrån mitt fullständigt ologiska och subjektiva boktokhjärta. Så bort med dig, prestationsspöke! ;/

7 Comments:

  • Är det en ny av George? Då har jag missat något. Jag älskar hennes detektivromaner.
    RS
    kulturbloggen.com

    By Blogger CV, at 06 mars, 2006  

  • RS: Jepp, den är ny, kom förra året. Rekommenderas! Hon är en av mina favoriter och har varit ända sedan jag läste A Great Deliverance (Pappas lilla flicka). Vet inte om den har kommit på svenska än.

    By Blogger carra, at 06 mars, 2006  

  • Vad kul att du uppdaterat igen, det verkar vara lite dött på bokbloggarna just nu. Och vad härligt att du tyckte om boken, önskar mig den till födelsedagen och får jag den inte då så köper jag den själv :D
    "Krya på" dina hjärtesorger!

    By Blogger Bokbabbel, at 07 mars, 2006  

  • Kul att du hittat George!
    Jag gllar hennes böcker men har inte läst den nyaste!

    By Anonymous Anonym, at 07 mars, 2006  

  • Magix: Ja, jag hoppas det ska lossna lite på boktoksbloggarfronten nu :) Hoppas du får boken i födelsedagspresent - grattis i förskott, förresten!

    Yezz: Då har du något att se framemot!

    By Blogger carra, at 08 mars, 2006  

  • Jag läste just "A Place of Hiding" och den var ju inte så himla bra. Men den här är alltså bättre? Och med Nkata i, det blir bra. :) Jag var så nyfiken på hur det skulle gå för honom efter "A Traitor To memory" och så var han inte med i "A Place of Hiding"! :(

    By Anonymous Anonym, at 12 mars, 2006  

  • Marika: Tycker definitivt att den här är bättre än de senaste två! Men förfärligt, förfärligt sorglig. Fast det har de ju varit allihopa, mer eller mindre.

    By Blogger carra, at 12 mars, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home