boktokspladder

fredag, november 25, 2005

Utmanad igen

Sent omsider upptäckte jag att Petra för ett tag sedan utmanade mig. Nåväl, bättre sent än aldrig, eller hur Petra? :)

Tema: Sånt jag läste

Vilken var din första stora läsupplevelse?

Iiih, vad svårt! Jag föddes ju som boktok... nåja, nästan! Men jag var bara ca två, tre år när mamma och pappa första gången tog med mig till ett bibliotek, där jag blev helt överväldigad över alla böcker, för att inte tala om mina föräldrars försäkran om att jag fick låna med mig så många böcker jag ville. De hade anledning att ångra de orden, när jag raskt plockade på mig en trave böcker som var högre än jag själv! :D På sätt och vis är nog det min första stora läsupplevelse, även om jag inte minns den alls själv.

Ett första starkt läsminne är annars Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta. Mamma hade varit i Den Stora Staden, och hade lovat att köpa med sig Mio min Mio till mig. Jag blev ytterligt misslynt när hon kom hem med Bröderna Lejonhjärta istället, tyckte inte riktigt att hennes förklaring att Mio min Mio inte funnits inne på bokhandeln höll. (Detta, kära barn, var före internättets tidevarv!) Men, läshungrig som alltid, så började jag läsa, och... ooooh! Störtförälskade mig i Jonathan, grät över brödernas sorgliga öden, beundrade Sofia, rös av fasa över Katla, hötte med näven åt Orvar, förrädaren... Även om det kanske inte var den första stora läsupplevelsen, så var den så stark, att överskuggar allt annat från min barndoms läsningar.

Vilka böcker återkom du alltid till?

Ovan nämnda Bröderna Lejonhjärta var, förstås, en klar favorit. Kitty-böckerna läste jag ofta, och ett antal hästböcker som jag nu har glömt namnen på. Jag minns särskilt en slags fotoberättelse om några unga flickor, som höll till i ett stall, och hur en häst skulle lottas ut som vinst under något slags jippo, och naturligtvis blev det huvudpersonens älsklingsföl... Sedan skramlade hela ridklubben och köpte alla lotter i den här tjejens namn, och hon vann sitt föl. Ooh, vilken bra historia jag tyckte det var! Och fotografierna var jättefina, speciellt de på fölet, då.

Var du med i någon bokklubb?

Nej, det kom senare. Hu, jag var riktigt inne i bokklubbsträsket där ett tag! Men det är en story för ett annat blogginlägg.

Första vuxenböckerna du nosade på?

Agatha Christie! *hey Jennie* Maria Lang. Av dessa två läste jag allt som biblioteket i den lilla håla där jag växte upp hade. Åsså Robert Graves Jag, Claudius, inspirerad av TV-serien. Det är det jag minns bäst. Mamma och pappa var riktigt imponerade av mig då. Ca tolv, tretton år var jag.

Böcker som du försökte dig på men som inte funkade på dig?

Det minns jag faktiskt inte, eller så har jag förträngt det. :) Det var antagligen ett stort antal böcker. Men varför slösa minnen på dem?? När man har så många underbara läsupplevelser!


2 Comments:

  • Ser fram emot bokklubbsträsk-inlägget!!! Jag kanske borde göra ett själv!:)

    By Blogger Petra, at 26 november, 2005  

  • Formuleringarna ligger och kokar i mitt huvud just nu - det ska bli roligt att skriva om det! :)

    By Blogger carra, at 26 november, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home