boktokspladder

måndag, oktober 17, 2005

Omläsning

Häromdagen kom min goda vän Ingrid och jag, via de slingrande omvägar, som brukar känneteckna goda vänskapssamtal, in på Mary Shelleys Frankenstein.

Den romanen skulle jag gott kunna tänka mig att läsa om! konkluderade jag, innan samtalet slant i diket... nej jag menar vidare.

Så många böcker, så lite tid. Säger mången boktok!
Ain't that the truth.
En sanning som skänker både förtröstan - det kommer alltid att finnas böcker jag vill läsa! - och förtvivlan - hur f*n ska jag hinna med dem alla och vad är det jag kommer att missa och vill jag verkligen veta det?!

Men. Likafullt. Det ligger en viss magi i just omläsningar. Boktoksmagi. Litterär magi. Den magi som finns i världar, omsorgsfullt, vackert (för det mesta) och oemotståndligt uppmålade mellan pärmarna. Världar som man förälskar sig i och som man alltid längtar tillbaka till. Världar som man läser om. Och om. Och om igen.
Sedan kan de där världarna, eller den där omläsningskärleken se väldigt olika ut. Mellan boktokar och inom varje boktok.
Precis som bokkärleken (bokpassionen) överhuvudtaget!

Det finns böcker som jag alltid återvänder till.
Som The Watch-serien i Terry Pratchetts Discworld-romaner.
Och hur många gånger jag har läst Elizabeth Georges Aska och ära kan jag inte räkna. (Ety jag är dålig i matte! Hehe.)
Harry Potter och Tolkien återvänder jag ofta till. För att inte säga ständigt.
Och då har vi ändå inte kommit in på Diana Gabaldon och Jamie-magin!!!

Men så finns där ju en och annan favorit, som jag förvisso har läst om - men mer sparsmakat. De där romanerna, som jag bara kan läsa med tesked, så att säga. Medan jag inte har några som helst problem att överdosera t.ex. The Watch-serien. Det är en skillnad som jag inte riktigt har begripit mig på än! Men som jag hoppas kunna reda ut här i Boktokspladder någon dag. I en nära framtid.

Hur som helst, så tänkte jag ägna en god del av den kommande vintern till omläsning av några av mina teskedsfavoriter. Exempel på sådana är:

Wuthering Heights - Emily Bronte
Brott och straff - Fjodor Dostojevskij
Hundra år av ensamhet - Gabriel Garcia Marques (fast vågar jag verkligen läsa om den - det är en av mitt livs mest exalterade läsupplevelser!)
Villospår - Henning Mankell (den oslagbart bästa Wallander-storyn!)
Mästaren och Margarita - Michail Bulgakov
Geek Love - Katherine Dunne
En vampyrs bekännelse - Anne Rice
Blood Ties - Jennifer Lash
Kattöga - Margaret Atwood
Blonde - Joyce Carol Oates
Dracula - Bram Stoker
Huset med den blinda glasverandan, Det stumma rummet och Hudlös himmel - Herbjörg Wassmo

Fast vänta...
... nu börjar det smyga in böcker, som jag inte har läst om (d.v.s. inte teskedsfavoriter) men vill läsa om. Confusing!
Fast sådana hör väl också hemma på en sådan här lista, antar jag.

Omläsningen har många ansikten. Som sagt.

Hmm. Men jag kan inte läsa om allt det där, jag ska ju hinna med olästa böcker också! Förutom olästa favoriter (ny Elizabeth George, ny Terry Pratchett, t.ex.) så finns det en ansenlig mängd författarskap/enstaka romaner, som jag länge har tänkt läsa. Så jag får fundera ett varv till, och sedan göra en omläsningslista inför vintern.

Ack ja. Dessa boktoksproblem! :D

Nu är jag nyfiken:
Vilka romaner vill du läsa om?
Har du böcker som du ständigt återvänder till - glupskt?
Böcker som du äter med tesked, enligt ovan?
Brukar du läsa om? ;)

10 Comments:

  • Den enda boken som jag har läst om är nog Kalle och chokladfabriken. Jag älskar den storyn! Även den där serien som börjar med boken "Skuggan över stenbänken" och fortsätter med "...och de vita skuggorna i skogen" har jag faktiskt läst flera gånger nu när jag tänker efter. Ommer inte ihåg vem som skrivit dem.

    Men annars så har jag bara favoritfilmer som jag ser om och om igen. Tex filmen om Annie den föräldralösa lilla flickan.

    Men visst är det härligt med favoriter oavsett om det är filmer eller böcker!

    Ha en bra dag!

    By Blogger Karolina Lassbo, at 18 oktober, 2005  

  • Jag läser alltid om mina böcker, enligt principen köp-minst-tre-sluka-i-rasande-fart-läs-sen-om-från-början-i-lugnare-tempo.

    Sen finns det olika favoriter jag kommer tillbaka till, beroende på humör och säsong.

    By Anonymous Anonym, at 18 oktober, 2005  

  • Som liten läste jag om flera gånger, kanske för att böckerna tog slut då jag slukade dem i sådan fart ;). Nuförtiden blir det inte alls av - det finns många böcker jag skulle vilja läsa om, men samtidigt finns det så obegripligt många böcker där ute i världen som jag vill läsa, så jag förstår inte hur man skall hinna =). Och så kommer det ju dessutom ut nya böcker hela tiden (tack och lov i och för sig, men man hinner ju inte med alltså!).
    Åååh, Jamie-magin i Diana Gabaldon böckerna, den existerar alltså hos andra än hos mig? =) Han är bara för hääärlig! Jag har faktiskt den sista delen i serien oläst, tro det eller ej! Måste ta mig ordentligt med tid att spendera med Jamie! ;)

    By Blogger Bokbabbel, at 18 oktober, 2005  

  • Jag ska faktiskt läsa om just Shelleys "Frankenstein" inom kort, för skönlitteratur-och-mdeicin-kursen. Fast just nu läser jag ett av hennes mammas klassiska alster! :)

    By Anonymous Anonym, at 18 oktober, 2005  

  • Jag håller helt med dig och Magix, samtidigt som man har massor med böcker man skulle vilja läsa om, så finns det ju så mycket nytt att läsa och upptäcka.

    Jag räknade faktiskt igenom de olästa böcker jag har i min bokhylla just nu, och det närmar sig 100-strecket. Hur ska man komma igenom.....

    Annars så har jag faktiskt också böcker som jag läser om gång på gång, bla. Tolkien (som du själv säger) och Stephen Kings böcker.

    Eder
    /Belgarion

    By Blogger Peter Ljungkvist, at 19 oktober, 2005  

  • Eva: Jag har länge funderat på att läsa Auster, men aldrig kommit till skott. Kanske dags att göra slag i sak. Vilken ska jag börja med, tycker du?

    Karolina: Jag har faktiskt inte läst Kalle och chokladfabriken, men efter att ha sett filmen (med den oefterliknelige Johnny Depp) fick jag lust att göra det.

    "Skuggan över stenbänken", det är Maria Gripe, va?

    Snigel: Alltid?? Oj! :) Inte de riktigt usla, väl? Fast du kanske klarat dig undan felköp.

    Magix: Jamie är... *lycklig suck*... Jamie! :) "Sista delen", som i sista delen?? Nu har jag tydligen inte hängt med, har den kommit ut?! Måste kolla upp.

    Siv: Ah, kan tänka mig att ni läser den i just den kursen! Måste vara roligt att få diskutera den i ett sådant sammanhang.

    Belgarion: Ett par av Stephen Kings böcker har jag också läst om ett par gånger. T.ex. Pestens tid och Det, som jag håller som de bästa.

    By Blogger carra, at 19 oktober, 2005  

  • Håller med dig fullständigt, Pestens tid och DET är nog de två som ligger i topp. DET har även jag läst om ett antal gånger, och ändå hittar man nya saker som man inte tänkt på tidigare.

    By Blogger Peter Ljungkvist, at 19 oktober, 2005  

  • Jaa, fast jag hade hellre diskuterat ms Wollstonecraft sr! :-D

    By Anonymous Anonym, at 19 oktober, 2005  

  • Belgarion: Lida är också en av Kings allra bästa. Men den har jag inte klarat av att läsa om - än i alla fall. Den är ohyggligt fullt tänkbar!

    Siv: Ja, Wollstonecraft skulle jag också kunna tänka mig att läsa om och få diskutera. Jag var så ung första gången jag läste den att jag inte förstod speciellt mycket.

    By Blogger carra, at 19 oktober, 2005  

  • Brukar inte läsa om, men i ett par fall har det hänt. "Tärningsspelaren" läste jag förstås på både engelska och svenska. Och sedan har jag läst "The collector" av John Fowles två gånger. That's it.

    Kul blogg du har förresten.

    By Blogger Hieronymus, at 31 oktober, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home