boktokspladder

onsdag, augusti 31, 2005

På begäran: Bokfrågor med svar

Oj, det var ett tag sedan jag skrev här nu… Men nu jäklar! Häxan och Petra har upp- eller utmanat (hur man nu vill se det :)) mig att svara på lite bokfrågor. So here goes:

Hur många böcker äger du?
Eftersom jag är urusel på matte så måste jag svara: Ingen aning! :D

Senast köpta bok?
Det var faktiskt idag, då jag slog till med Nella Larsens Passing från en engelsk nätbokhandel. :) Sedan funderar jag på att så snart jag knattrat ned detta svänga förbi bokhandeln och köpa senaste Harry Potter...

Senast lästa bok?
Jag har inte läst så mycket på sistone, så jag har tre böcker på gång. Men den som jag med bestämdhet vet att jag nyligen läste ut är Camilla Läckbergs Predikaren, som var mycket bra.

Fem böcker som betytt mycket?
Jag gör det enkelt för mig och hänvisar till mitt förra svar. Det finns naturligtvis fler böcker än dessa som betytt mycket för mig, men jag är för trött för att komma på fler just nu. Hur inkonsekvent det än kan låta. ;)

Har du haft någon bok som du varit skeptisk inför men bestämde dig för att läsa ändå och du blev överraskad?
Det bästa exemplet på det är nog när jag som tjugoårig nybliven universitetsstuderande "tvingades" läsa Brott och straff av Fjodor Dostojevskij. Mycket motvilligt tog jag mig an den, tänkandes att jag kunde väl läsa ett par sidor och sedan skumma... flera timmar och sidor senare fick en kompis nästan tvinga iväg mig på den bio vi hade sagt att vi skulle gå på! Hon såg väldigt skeptisk ut när jag förklarade hur såld jag var på romanen. :)

Vilken bok kom du aldrig igenom och varför?
Hmm... grubbel grubbel grubbel... nej jag kommer inte på någon just nu, har antagligen förträngt det :)

Är det okej att "knäcka" bokryggarna på pocket?
Gaaah - nej nej nej!!

Vilka författare vill du se blogga?
Terry Pratchett! Jag har en känsla av att det skulle vara en av de roligaste och skarpaste bloggarna "out there" - jag fnissar vid blotta tanken på vad han skulle kunna knacka ned i sin blogg!

Fler som vill svara?